Saturday, November 12, 2011

Memisahkan File Menggunakan Perisian Winrar






Assalamualaikum, entry untuk kali ini berkaitan memisahkan file menggunakan perisian winrar, seperti anda semua sedia maklumlah winrar adalah salah satu perisian compress file, selain winrar terdapat banyak lagi perisian iaitu 7-zip,winzip,winshark,quickzip, peazip, zipgenius dan bermacam-macam lagi.
Entry kali ini, aku akan menerangkan serba ringkat berkaitan tajuk diatas, terutama kepada mereka yang belum mengetahwi, ikuti langkah-langkah seperti dibawah :
Langkah 1 :
Caril file yang anda ingin compress tadi, kemudian pada file tersebut anda harus klik mouse kanan, ianya akan terpapar seperti gambarajah dibawah.
Langkah 2 :
Seterusnya anda harus klik pada menu add to archive dan akan terpapar seperti gambarajah dibawah.
Setelah itu, anda perlu menetapkan compression method kepada best, dan split volumes kepada volume/kapasiti setiap part yang anda inginkan, contoh file microsoft office aku bersaiz 700mb, maka di split aku menetapkan 100mb  dan part yang akan terjadi sebanyak 7 part.
Langkah 3 :
Selesai selesai membuat seperti langkah 2 tadi, seterusnya anda klik button ok pada winrar tadi, tunggu sehingga proses selesai maka anda akan melihat hasilnya.
Semuga apa yang dikongsi memberi manafaat bersama, kepada yang masih blur atau tidak paham, sila ajukan pada ruangan komen dibawah gunakan bahasa yang sopan santun, budi bahasa budaya kita.
Sumber Dari : Ayieblog

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...