Monday, October 10, 2011

Kenapa Komputer/PC/Laptop/Netbook Hang?




Kenapa komputer/PC/laptop/netbook hang?(bukan macam cakap orang kedah "awat dengan komputer hang?"). Tapi kenapa komputer/PC/laptop/netbook selalu hang(kaku) secara tiba-tiba bila kita tengah guna buat kerja. Antara sebabnya:

1. Overheating Processor Motherboard
Kalau kipas untuk penyejuk rosak ataupun dihalang dari berfungsi dengan sempurna processor akan menjadi cepat panas dan berhenti berfungsi pada suhu-suhu tertentu.

2. Kerosakkan pada Hard Disk

3. Masalah Virus
Penyelesaian untuk perbaiki masalah Komputer/PC/laptop/netbook Hang:

Masalah 1: Periksa sama ada kipas pada processor berfungsi dengan betul atau tidak. Pastikan kipas berfungsi dengan baik dan bersih dari habuk. Cuci sikit lubang-lubang udara bagi senang udara keluar masuk. Selain tu, bagi pengguna laptop ataupun netbook, gunakan kipas khas untuk sejukkan laptop.

Masalah 2: Buat scandisk dan checkdisk. Kalau ada banyak bad sector yang tak dapat diperbaiki, anda perlu gantikan hard disk dengan yang baru. Selepas buat scandisk dan checkdisk, buat defragment untuk susun balik fail.

Masalah 3: Masuk ke Safe Mode, turn off system restore dan scan dengan antivirus yang sesuai dan kuat seperti Kaspersky Antivirus.

Sebab lain:
Hardware Conflict
Software tak support
Masalah power supply
RAM rendah & tak sesuai

Ada banyak lagi sebabnya...Ada sapa-sapa nak tambah???


Sumber http://www.zuarxpdc.com/2010/10/kenapa-komputerpclaptopnetbook-hang.html#ixzz1aS0eLPyO

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...